måndag 15 februari 2010

Varför vill de inte vara med och påverka? Del 2

Det här är andra delen i jakten på information om hur man påverkar politiska beslut i Falun.

Försök att få information från kommunens hemsida var fruktlöst, men en enkel sökning på Google på sökorden: "falun ungdomar inflytande" ger lite mer information. Den allra första träffen är en Tjänsteskrivelse från 20 oktober 2009 med titeln: "Arbetet med ungdomsdemokrati/ungdomsinflytande inom kommunen (Word-dokument)". Där står vilka åtgärder kommunen vidtagit under 2009. Det är helt klart värt att läsa.

Nästa huvudträff handlar om LUPP-enkät för ungdomar i några Dalakommuner, dock inte Falun. Tredje träffen är dock en tidningsartikel med rubriken "Ungdomsråd på gång" Ett par klick senare är jag i en artikel i Dala-Demokraten från den 15 januari i år. Där står det att några ungdomar är på väg att dra ihop ett ungdomsråd på Arenan den 1 februari klockan 17.00. Det är utmärkt, men lite för sent för mig så jag gör en till sökning på "ungdsområd falun".

Första träffen är sidan Ungdomsrådet e-demokrati som är den fint inredda återvändsgränden på falun.se. Under den finns fler artiklar om det nya ungdomsrådet som är på gång. Särskilt ett klipp från svtplay från den 14 februari är intressant med tanke på kommunens beslut om flytt av Valla (ja, jag kommer återkomma till det allt som oftast :)) eftersom en viktig fråga för ett ungdomsråd möjligen skulle kunna vara vad ungdomar ska göra på fritiden.

En annan intressant länk leder till Falu kommuns e-diarium och en ansökan om medel till ett projekt som kallas "Vi deltar!" som beskrivs som "En satsning på inflytelsestruktur för unga i Falun". Det låter riktigt intressant, och jag ska återvända till det i ett senare inlägg.

Men ungdomsråd var det jag var ute efter så jag gör en avslutande sökning på Facebook på "ungdomsråd falun" eftersom tjejerna i artikeln sa att de värvat deltagare till träffen den 1/2 via Facebook. Sökningen ger en webbträff som leder till en sida med kontaktinformation till Jennifer Eggefalk på sverigesungdomsrad.se. Hade jag haft åldern inne hade jag nu haft en kontaktväg till någon som verkar ha med frågan att göra.

Slutsats: Faluns ungdomar får stjärna i kanten, Falu kommun får ett hoppfullt frågetecken. Tar de tillvara på det här finns ju bra möjligheter att få igång fungerande ungdomsdemokrati. Men med tanke på hur svårt det var att få raka besked från kommunens egen hemsida kan i alla fall jag gissa mig till en av orsakerna om ungdomar inte vill vara med och påverka politiken i Falun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar