tisdag 16 februari 2010

En liten titt på ansökan "Vi deltar!"

Under tiden som jag gjorde en google-sökning på "ungdomsråd falun" snubblade jag över en ansökan om stöd ur Allmänna arvsfonden med rubriken "Vi deltar!" Det är reviderat 2009-03-30 och gäller ett projekt som enligt tidsplanen skulle starta den 1 januari 2009. Jag vet inte ännu om projektet faktiskt fått tillräckligt med medel, men det spelar egentligen ingen roll för det är ett ambitiöst projekt som borde uppmärksammas och diskuteras i alla fall.

Bakgrunden till projektet "Vi deltar!" uppges i dokumentet bland annat vara att Falun numera inte har något fungerande ungdomsråd (trots det antyds på hemsidan när man letade där), men att det finns starka ambitioner att få till ett fungerande råd. Detta för att det ska kunna finnas kontinuitet och utveckla ungdomars inflytande.

Ambitionerna är hedervärda och mycket i dokumentet är bra, men några tankar väcks efter att jag har läst igenom det.

De vuxna
Min erfarenhet, inte minst med tanke på de senaste händelserna som det står gott om i den här bloggen, så finns ett avgörande problem inte hos kommunens ungdomar utan hos de vuxna som redan är med och fattar besluten. När det i dokumentet står "...vill vi öka kunskapen kring demokrati och hur man kan påverka i sin kommun som ung..." (s. 9) fattas fortfarande ett avgörande pusselbit. Kunskapen om demokrati och hur unga har rätt att påverka i sin kommun brister fortfarande hos de som redan sitter och påverkar.

Att ägna en miljon kronor åt att bara informera en målgrupp med ett spann på fyra år (14-18 år) räcker såklart inte, och i projektbeskrivningen beskrivs också tjänstemän och förtroendevalda inom kommunen som en målgrupp. Men det står väldigt lite om på vilket sätt dessa berörs i projektets mål, möjligen utantaget "Utveckla nya demokratiska strukturer för medborgardialog med unga samt stärka redan befintliga strukturer." (s.2) Just begreppet "strukturer" är dock lite luddigt och jag upplever att det missar målet något. Däremot lugnas jag något av att det i tidsplanens avslutande fas istället talas om "gångbara metoder och genomsyrande idéer" (s. 6) istället. Självfallet kan man hävda att det är ett strukturproblem att politiska beslut som berör unga inte görs offentliga på ett lättillgängligt sätt, men från mitt perspektiv är det framförallt de genomsyrande idéerna och metoder för att försäkra att de uppfylls som saknas.

Nåväl, min kommentar till trots är dokumentet ändå hedervärt, och många av delmålen tror jag kan göra verklig nytta om de genomförs bra. Låt oss hålla tummarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar