måndag 8 februari 2010

Ett bristfälligt nämndbeslut

Huvudanledningen till att jag börjat skriva den här bloggen är egentligen ett dokument som jag författade under hösten 2009 och skickade in till Falu kommun förra veckan. Jag har gått igenom åtskilliga protokoll, tidningsartiklar, beslutsunderlag och vittnesmål för att försöka sammanställa en bild av processen bakom Kultur- och ungdomsnämndens beslut att flytta ett Ungdomens hus. Syftet har inte varit att kritisera själva flytten, utan att belysa - och i de fall det varit befogat - kritisera processen som ledde fram till beslutet.

Det hela skulle bara bli en snabb titt i kommunens diarium på önskemål från några medlemmar i föreningen. Ganska snart såg jag dock att beslutsunderlaget som beslutet skulle fattas på helt felaktigt var markerat som att beslutet inte gällde barn trots att föreningens medlemmar var mellan 13 och 25 år. Enligt barnkonventionen är personer barn tills dess att de fyllt 18 år. Denna miss visade sig vara toppen på isberget när jag grävde mig ner i materialet.

Lite naivt tror man ju att beslut som direkt berör människor fattas välgrundat och genomtänkt, men det visar sig finnas alldeles för många faktorer i politiska beslut för att det ska vara en självklarhet. Nu när dokumentet är klart återstår att se om det möjligen bidrar till någon förändring inom kommunen. Det och annat som har med ungdomsdemokrati att göra kommer jag att skriva mer om här när andan faller på.

Dokumentet som jag skickat till kommunen finns att läsa här:
Flytten av Valla - Medbestämmande är bra om ungdomarna gör som vi säger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar