fredag 12 februari 2010

Varför vill de inte vara med och påverka? Del 1

I Dalarnas LUPP-rapport 2007 framgår att bara en fjärdedel av Dalarnas ungdomar vill vara med och påverka - det är betydligt lägre än riksgenomsnittet. Presenteras det bara så låter det nästan som om Dalakommunerna 2007 kunde svära sig fria. Ungdomarna vill ju inte engagera sig. Att inte engagera sig är väl också ett val?

Nja så enkelt är det såklart inte. På frågan ”Varför vill du inte vara med och påverka?” angav nämligen hela 18 procent av de svarande att de inte trodde att deras åsikter spelade någon roll. Lika många sade att det berodde på att de visste för lite om hur de skulle göra. Och 38% angav att de inte visste vart de skulle vända sig. Att var tredje ung vuxen i Dalarna inte vet hur man påverkar eller tror att deras åsikter inte spelar någon roll för dem som bestämmer är minst sagt ett demokratiproblem. Och inte ett problem där de som har makten står utan skuld.

Hur ser det ut idag då? Jag har ingen undersökning att luta mig på än, men jag tänkte göra ett litet experiment. Om en person idag vill engagera sig i Falu kommuns ungdomspolitiska arbete, vilka möjligheter har hon om hon väljer att använda sig av datorn för att informera sig. Det visar sig att resultatet inte är så nedslående faktiskt, men för dramatikens skull börjar jag med att gå in på kommunens hemsida.

På www.falun.se finns länken Ungdom i rutan Hitta lätt på startsidan. Klickar jag där kommer jag till Kultur- och ungdomsförvaltningen. I menyn finns två intressanta länkar: Barn och ungdom och Mötesplats för unga. Jag börjar med Barn och ungdom. Där finns information om fritidsaktiviteter och liknande. Under Mötesplats för unga finns istället information om kulturhuset Arenan. Okej, jag hoppar tillbaka till startsidan och klickar istället på Politik och demokrati (det var kanske den vettigaste länken när jag tänker efter). Direkt på sidan finns länk till Ungdomsrådet. Perfekt! Allt ser sedan frid och fröjd ut i och med att Ungdomsrådet presenteras. Problemet är att det inte finns någon kontaktinformation, och när man hör av sig till kommunen (gjorde jag via mail i höstas) visar det sig att det inte funnits något Ungdomsråd på några år... Det är med andra ord en fint inredd återvändsgränd. Nu förlorar jag tålamodet och söker istället på orden "ungdom" och "inflytande" i sökfältet. Det ger en träff. En länk som leder till sidan "In direkt". Det visar sig dock vara beskrivning av en modell för att genomföra projekt med ekonomiskt stöd av kommunen. Kanske ingen återvändsgränd direkt, men för någon som vill påverka politiska beslut verkar inte sidan vara användbar. Det verkar som om Falu kommuns webbsida inte hjälper ett dugg, så vad gör jag då?

Tack och lov för Google! Men vad jag hittar där får ni läsa mer på måndag...

Redan nu kan vi dock konstatera att det finns utrymme för förbättringar på kommunens webbplats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar