torsdag 11 februari 2010

Falun kan lära av Mora?

Mora fick innan årsskiftet pris av Ungdomsstyrelsen för bästa ungdomsstad 2009. Det är bara att gratulera och hoppas att arbetet fortsätter lika lyckat.

Läs motiveringen i Ungdomsstyrelsens pressmeddelande.

Med anledning av Moras framgångar drog jag mig till minnes en undersökning från 2007 som jag läste i höstas. Det var Dalarnas LUPP-rapport 2007 (LUPP står för Lokal uppföljning av ungdomspolitiken). Det finns många intressanta slutsatser i den, och jag har säker anledning till att återkomma till det, men en siffra tycker jag nästan är särskilt intressant. Mora kniper, i den undersökningen, nämligen jumboplatsen i Dalarna när det gällde hur stor andel av ungdomarna i kommunerna som ansåg att de hade ganska eller mycket stora möjlighet att påverka i kommunen. Tätt efter Mora kommer Falun som jumborankingens 2:a med 7% som ansåg att de hade möjlighet att påverka i någon större utsträckning.

Dalarna i stort hade enligt rapporten problem med ungdomspolitiken, och Falun och Mora var inget undantag. Därför är det extra roligt när Mora nu får utnämning som Sveriges bästa ungdomskommun. Det måste ju betyda att en tendens går att vända och det ger hopp till alla kommuner som kämpar med att öka ungdomars medbestämmande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar