torsdag 25 februari 2010

Brev till Ungdomsstyrelsen

Följ min blogg med bloglovin
Eftersom Barnombudsmannen inte kunde hjälpa mig med besked om huruvida Kultur- och ungdomsnämnden begått ett formellt fel eller inte går mina försök att få besked vidare. I början på veckan skickade jag följande brev till Ungdomsstyrelsen.

Hej!

Jag är osäker på vilken instans som kan ge mig klarhet på en fråga som jag har, men utifrån beskrivningen på er webbplats så verkar det i alla fall som ni arbetar med att bevaka hur kommuner följer riksdagsbeslut om ungdomar.

Sommaren 2009 togs det ett beslut angående flytt av ett Ungdomens hus i Falun. En genomgång av kommunens egna dokument visar på att det inte skedde i enlighet med Barnkonventionen och försvårade för ungdomarna själva att utöva medbestämmande. Jag har skrivit en ganska utförlig rapport om det som finns här: http://issuu.com/vallauh/docs/flytten_av_valla

På sidan 4 visas t.ex. hur nämnden till och med har missuppfattat vad ett barn är.

En kommentar i media från ordförande för nämnden som fattade beslutet löd så här "Formellt gick det rätt till" (http://www.dalademokraten.se/sida/id/106327/). Jag har lagt fram bevis för att det inte gjorde det. Kruxet är att när det gäller just brottet med barnkonventionen, och hämmande av ungdomars möjlighet till medbestämmande, så har de ju inte formellt brutit mot någon lag (så vitt jag känner till). Har ni möjlighet att konstatera från ert perspektiv (rapporten länkar till alla källor) huruvida det gick formellt rätt till eller inte? Om det inte är er sak, vilken instans kan bäst svara på den frågan?

Och för att vara helt tydlig: Mitt syfte är inte att riva upp något beslut nämnden tagit, utan att klargöra huruvida förfarandet var felaktigt. Min förhoppning är att Falu kommun vidtar åtgärder för att förbättra arbetet med ungdomars medbestämmande i framtiden. Men om de anser (eller låter media formulera det som att de anser) att det formellt gick rätt till, trots att de ignorerat t.ex. barnkonventionen i strid med prop. 1997/98:182, känns det som att de behöver få tydligare direktiv. Är det istället jag som har missförstått något hade det såklart också varit bra att få veta. Eftersom de formella felen berör barnkonventionen har jag kontaktat Barnombudsmannen, men som framgår i deras svar nedan får de ju inte agera i enskilda ärenden. Eftersom kommunens beslutsgång även bortser från Proposition 1997/98:182

Vänliga hälsningar,
Mats Sjögren
Falun
Dessutom bifogade jag svaret från Barnombudsmannen som ni kan läsa här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar