torsdag 18 februari 2010

Brev till barnombudsmannen

Förra veckan skrev jag ett brev till barnombudsmannen. Eftersom det också är ganska klargörande över varför jag skrev mitt dokument tänkte jag delge det här. Jag har ännu inte fått något svar, vilket mycket väl kan ha med att min förfrågan är av en sådan art att den inte känns vettig att prioritera (eller till och med helt faller utanför barnombudsmannens uppgifter). Så om inget svar kommer har i alla fall ni möjlighet att läsa vad jag ville fråga dem om. Ja, och så kommer jag att försöka fråga någon annan istället. Någon gång måste man ju få svar.

Hej!

Det här är nog på gränsen till "Barnombudsmannen får inte ingripa eller ge råd i enskilda ärenden", men jag tänkte fråga i alla fall.

Det togs ett beslut angående flytt av ett Ungdomens hus i Falun förra året. Av allt att döma skedde det inte i enlighet med Barnkonventionen. Jag har skrivit en rapport om det som finns här: http://issuu.com/vallauh/docs/flytten_av_valla

På sidan 4 visas t.ex. hur de har missuppfattat vad ett barn är.

En kommentar i media från ordförande för nämnden som fattade beslutet löd så här "Formellt gick det rätt till" (http://www.dalademokraten.se/sida/id/106327/). Jag har lagt fram bevis för att det inte gjorde det. Kruxet är att när det gäller just brottet med barnkonventionen så har de ju inte formellt brutit mot någon lag (så vitt jag känner till). Har ni möjlighet att konstatera från ert perspektiv huruvida det gick formellt rätt till eller inte? Om det inte är er sak, vilken instans kan bäst svara på den frågan?

Och för att vara helt tydlig: Mitt syfte är inte att riva upp något beslut nämnden tagit, utan att klargöra huruvida förfarandet var felaktigt. Min förhoppning är att Falu kommun vidtar åtgärder för att förbättra arbetet med ungdomars medbestämmande i framtiden. Men om de anser (eller låter media formulera det som att de anser) att det formellt gick rätt till, trots att de ignorerat barnkonventionen, känns det som att de behöver få tydligare direktiv. Är det istället jag som har missförstått något hade det såklart också varit bra att få veta.

Vänliga hälsningar,
Mats Sjögren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar