tisdag 9 mars 2010

Klarar Leksand inte heller av att följa barnkonventionen?

Jag ska börja med att konstatera att jag inte är helt insatt i G20-gruppens utredningsarbet, men tänker ändå passa på att skriva en kort kommentar på nyheten om planerna i Leksand på att göra om delar av allaktivitetshuset Brandmannen. I artikeln i Dalarnas tidningar står nämligen följande:

"- Ingen har heller frågat oss ungdomar vad vi vill eller behöver. Någon information om planerna har vi heller inte fått, säger han besviket."

Om detta stämmer är det bara att gratulera. Även i Leksand kan man med berått mod bryta mot barnkonventionen. Har kommunen missat det är det bara rimligt att de tar ett extra varv i processen så att de inte behöver ignorera FN och riksdagens rekommendation.

Men jag reagerande på en annan sak när jag läste det på DT och såg inslaget på TV4play. Rapporteringen var tydligt vinklad till förmån för allaktivitetshuset. Och även om Sackarias Winberg uttalanden var lika fyllt med floskler och strunt som nämndordförande Montelius citat i tidningen så avslutades inslaget på TV4play med en intervju med en bandmedlem. Och för att inte bara kasta ogrundade anklagelser (sådant avskyr jag) så kommer här en transkription av Winbergs uttalande. Ta hänsyn till att det alltid låter lite konstigt när man skriver av ett citat direkt, ingen låter helt perfekt när man ordagrannt sätts på pränt. Se istället på innehållet i hans uttalande:
Först skulle jag vilja säga att jag tycker att deras oro är befogad, för det är alltid så när man gör förändringar att man blir orolig, och det har jag förståelse för. Sen skulle jag också vilja säga att jag tror att det här kommer bli mycket bättre och jag hoppas och tror att de, tillsammans med oss, ska kunna möta den förändringen så att det blir bra, så att allt det vi gör ska bli bra tillsammans.
Vad säger han egentligen?
  • Oron är befogad för man blir alltid orolig när saker förändras. Jag trodde den var befogad eftersom de månar om sin verksamhet och det enligt förslaget ska göras stora förändringar i den, och de befarar att den verksamhet får möjlighet att utvecklas kommer att försvinna.
  • Han tror att det kommer att bli bättre. Vilken tur.
  • Han hoppas att de ska acceptera förändringen och möta den tillsammans med utredningsgruppen.
För de som inte minns min kritik mot Montelius uttalande så finns det här i ett tidigare inlägg.

Jag har inte grävt ner mig i G-20-utredningen, men lite mer information verkar finnas här:
Så lycka till Brandmannen. Se till att kommunen sköter det här på demokratiska grunder nu och inte som det annars lätt verkar kunna bli.

3 kommentarer:

  1. Kul att du tar upp detta!

    Visst är det intressant att man inte kan komma ut själva utredningen via hemsidan?

    SvaraRadera
  2. Möjligen anser de att ärendet inte är slutbehandlat och då kan de bestämma att utredningen ännu inte är offentlig handling, men frågan är ju hur de har tänkt att få det samförstånd de hoppas på om de inte är öppna med utredningen. Om det klassas som en offentlig handling, men de av någon anledning inte lagt ut det i alla fall, så det borde det ju inte vara omöjligt att be att själv få ut den och sedan publicera den på sin egen sida. Bara man kollar så att den inte (mot förmodan) påverkas av PUL.

    SvaraRadera
  3. Liten uppdatering bara: Brandmannen klarar sig. Grattis!
    http://www.dt.se/nyheter/leksand/article609018.ece

    SvaraRadera